Vragen over Berg en Dal

Algemene vragen

  • Kan mijn huis/bedrijf worden aangesloten op glasvezel van Digitale Stad?

    U kunt eenvoudig controleren of uw adres binnen ons werkgebied valt. Dit doet u met de postcodecheck. Valt uw postcode niet binnen ons werkgebied, maar wilt u wel glasvezel? Neem contact op met de klantenservice, om te oriënteren of het aansluiten van uw woning mogelijk is. 

  • Hoe weet ik zeker dat jullie eerlijk het kortingsbedrag berekenen?

    Om het proces zo eerlijk mogelijk te laten verlopen zal een onafhankelijke ambassadeur dit controleren.

  • Wanneer wordt de eigen bijdrage geïncasseerd?

    De eigen bijdrage wordt pas geïncasseerd als uw aansluiting is opgeleverd door Delta Rijssen Glasvezel Investeringen. U ontvangt van ons tijdig bericht wanneer u kan kiezen voor glasvezelabonnementen bij een van de deelnemende providers.

  • In welke termijnen kan ik de eigen bijdrage betalen?

    Wanneer u gekozen heeft voor een particuliere aansluiting kunt u kiezen uit 1 of 2 termijnen. 

    Afhankelijk van het project waar u zich voor inschrijft worden de desbetreffende kosten, wanneer u kiest voor een betaling in twee termijnen, door twee gedeeld. De eerste termijn zal na oplevering van de glasvezelaansluiting worden geïncasseerd, tweede termijn volgt 90 dagen later. 

    Het is wettelijk verplicht om de tweede termijn binnen 90 dagen te incasseren. We kunnen daarom geen uitzondering maken als u later geïncasseerd wil worden dan die 90 dagen. De eigen bijdrage wordt pas geïncasseerd als het gehele netwerk aangelegd is en klaar is voor actieve diensten, daarmee bedoelen we dat diensten van een provider aangevraagd en geleverd kunnen worden. Dus er hoeft pas betaald te worden als het product volledig klaar is en werkt.

  • Is het bedrag inclusief BTW?

    Ja, de eigen bijdrage bij zowel een particuliere, als een zakelijke aansluiting inclusief BTW. Een zakelijke aansluiting kan kiezen voor het toesturen van een factuur waar de BTW apart benoemd staat, zodat de kosten voor de zakelijke glasvezelaansluiting opgevoerd kunnen worden voor de belastingdienst. 

  • Is automatische incasso verplicht?

    Ja, het is uitsluitend mogelijk om via een automatische incasso de eigen bijdrage te betalen. 

  • Wie incasseert de eigenbijdrage van mijn rekening?

    Om glasvezel te realiseren werkt Digitale Stad samen met verschillende partijen. Digitale Stad verzorgt het incassotraject. De eigen bijdrage wordt pas geïncasseerd als het gehele netwerk is opgeleverd door Delta Rijssen Glasvezel Investeringen alle woningen in het gebied zijn aangesloten op het open netwerk. Pas dan kunt een provider kiezen en een glasvezelabonnement afsluiten. U ontvangt van ons tijdig bericht wanneer u kan kiezen voor glasvezelabonnementen bij een van de deelnemende providers.

  • Ik wil een bestelling doen bij de provider, kan dat?

    Pas als het gehele netwerk is opgeleverd door Delta Rijssen Glasvezel Investeringen en alle woningen in het gebied zijn aangesloten op het open netwerk dan kunt een provider kiezen en een glasvezelabonnement afsluiten. U ontvangt van ons tijdig bericht wanneer u kan kiezen voor glasvezelabonnementen bij een van de deelnemende providers.

    De aanleg begint bij uw woning, waarna alle woningen in één keer worden aangesloten op het open netwerk. Zodoende kan er tijd zitten tussen het monteren van de glasvezelaansluiting in de woning en het bestellen van een glasvezel abonnement bij een provider. Zo lang het netwerk nog niet is aangesloten op het open netwerk, ziet een provider niet dat uw woning een glasvezelaansluiting heeft gekregen.

  • Is het mogelijk om te onderhandelen over de eigen bijdrage?

    Het is niet mogelijk om te onderhandelen over de eigen bijdrage. Over dit scherpe aanbod is goed nagedacht en onderhandeld voordat wij over zijn gegaan tot deze campagne.

    De eigen bijdrage van 1800 euro kunt u wel verlagen. Hoe meer mensen zich aanmelden hoe lager de eigen bijdrage. Dit kan oplopen tot 800 euro korting per aansluiting!

Vragen over glasvezel

Vragen over inschrijving

Vragen over aanleg

  • Hoe gaat de aanleg in zijn werk?

    Digitale Stad gaat een glasvezelnetwerk aanleggen in de buitengebieden. De aanleg van een glasvezelnetwerk is een hele onderneming. Om een glasvezelkabel in de meterkast te krijgen, zijn diverse aanlegwerkzaamheden nodig. Hieronder een opsomming van die diverse werkzaamheden.

    Graafwerkzaamheden
    We graven een geul van de hoofdkabel naar de woning. Dit vindt plaats op de openbare grond en op uw erf/eigen grond. Voordat we starten met graven, bekijken we samen met u hoe de kabel de woning inkomt en waar we allemaal rekening mee moeten houden.

    Boomboringen
    Als er langs de openbare weg geen ruimte is om de kabel langs een boom te leggen, boren we een gat onder de kern van een boom door. De kabel wordt vervolgens onder de boom doorgetrokken. Bomen hoeven niet verwijderd te worden en de schade aan de boom blijft beperkt.

    Kabels schieten
    Grootschalige graafwerkzaamheden zijn niet altijd nodig. Vaak kunnen we een glasvezelkabel over een korte afstand schieten, bijvoorbeeld van de stoep tot de woning onder een voetpad of tuin. Dit is niet altijd mogelijk en hangt af van de afstand tussen de openbare weg en de woning, de kwaliteit van de grond en mogelijke blokkades in de grond. De aannemer bepaalt hoe er het best gegraven kan worden voor de aanleg van het glasvezelnetwerk. U begrijpt dat onze werkzaamheden enige overlast kunnen veroorzaken, maar dat proberen we tot een minimum te beperken. Zodra we beginnen in uw straat ontvangt u onze ‘graafkaart’. Hierin leest u welke stappen wij nemen voordat wij bij  u in de woning een glasvezelaansluiting monteren.

    We komen vooraf bij u langs
    Om in kaart te brengen wat er precies nodig is om uw glasvezelaansluiting te realiseren, komt er vooraf een monteur bij u langs. Samen met de monteur bepaalt u waar de glasvezelmodem gemonteerd moet worden en waar de kabel, over uw erf, de woning binnenkomt. Als u niet thuis bent, vindt u een ‘niet thuis-kaart’ in de brievenbus en proberen we het later nog eens. Lopen we u nogmaals mis, dan nemen we telefonisch contact met u op om een nieuwe afspraak in te plannen.

    Glasvezelkabel naar uw woning
    Na de aanleg is alleen nog een klein stukje oranje glasvezelkabel in de grond zichtbaar. Belangrijk: verwijder dit niet, want we hebben het nodig voor de aansluiting in uw woning. Na de aanleg brengt een monteur de kabel uw woning binnen en plaatst hij de glasvezelmodem. Als u niet thuis bent, vindt u een ‘niet thuis-kaart’ in de brievenbus en proberen we het later nog eens. Lopen we u nogmaals mis, dan nemen we telefonisch contact met u op om een nieuwe afspraak met u in te plannen.

  • Ik heb een “niet thuis” kaart in de brievenbus ontvangen, wat moet ik doen?

    Op het niet-thuis kaartje dat u van ons in de bus heeft ontvangen staat of een nieuwe afspraak, óf dat u wordt gebeld wordt om een nieuwe afspraak te maken. U hoeft zelf dus niets te doen.

  • Maakt het nog verschil in kosten of mijn woning 20 meter of 300 meter van de openbare weg staat?

    Nee, iedere woning in het projectgebied kan worden aangesloten voor maximaal €1.800,00.

  • Komt er iemand bij mijn woning kijken voor de aanleg?

    Ja, er komt een monteur bij u langs om, in overleg met u, te bepalen wat de meest efficiënte manier is om de kabel van de weg naar de woning te leggen en waar de kabel in de woning af te monteren.

  • Hoe voorkomen de graafploegen het raken van leidingen en kabels in mijn tuin/erf?

    Wij proberen dit natuurlijk altijd te voorkomen en gaan zo goed mogelijk voorbereid op het pad. Alle kabels en leidingen die in de grond liggen worden geregistreerd in een landelijk system van gemeente en provincies, genaamd Klic. Voordat onze medewerkers aan de slag gaan, beoordelen zij eerst dit systeem.

  • Is het mogelijk om twee aansluitingen aan te vragen op 1 adres?

    Ja, dit is mogelijk. Het is dan wel verstandig om op de aanmelding te vermelden dat het gaat om een extra aansluiting. Gebruik hiervoor wel het online inschrijfformulier. U betaalt twee keer de aansluitkosten.

  • Op mijn erf staan twee woningen met een A en B nummer, is het dan goedkoper om twee aansluitingen aan te vragen?

    Nee, de eenmalige kosten per woning staan vast. U betaalt dan twee keer de aansluitkosten.

  • Mijn woning is nog in aanbouw, is het mogelijk om wel al een aansluiting aan te vragen?

    Ja. U dient dan aan de monteur aan te geven waar op het erf de kabel dient te komen. Daarnaast vragen wij u om te vermelden dat het om een nieuw te bouwen woning gaat.

  • De monteur bij mij thuis geweest en heeft glasvezel aangesloten. Kan ik een abonnement bij een provider bestellen?

    U kunt pas een abonnement afsluiten bij een provider als alle woningen in Westerveld zijn aangesloten en de hoofdkabel aangesloten is aan het netwerk van KPN. Dit kan pas na bericht van Westerveld op Glas, dat het netwerk klaar is.

Vragen over Digitale Stad

  • Wie is Digitale Stad?

    Digitale Stad verzorgt glasvezelprojecten in het buitengebied. De taak van Digitale Stad is om de consument in de breedste zin van het woord oplossingen te bieden op het gebied van connectiviteit. Zo leggen wij, in samenwerking met onze gerenomeerde partners, glasvezelnetwerk aan in buitengebieden, bouwen wij glasvezelnetwerken specifiek voor industriegebieden en leveren wij zakelijke telecom diensten, denk hierbij aan telefonie, werkplekbeheer, beveiliging etc. Daarnaast geven wij consumenten keuzevrijheid wat betreft providers, zo kunt u zich op ons netwerk aansluiten op bijvoorbeeld KPN, XS4ALL, Telfort, T-mobile Thuis.

  • Met wie werkt Digitale Stad samen?

    Digitale Stad werkt in haar projecten nauw samen met Delta Rijssen Glasvezel Investeringen en KPN NetwerkNL. In samenwerking met deze partijen zorgen wij voor een betrouwbaar open netwerk in het buitengebied.

Overige vragen