Voortgang aanleg borger-odoorn

Borger - Odoorn

Om maar met de deur in huis te vallen, we lopen nog steeds mooi op schema! Het aantal inschrijvingen staat op 1070, het is dus nog wel een uitdaging om eind 2e kwartaal 2020 iedereen aangesloten te krijgen. Maar tot nu toe lijkt dat allemaal nog te gaan lukken.

De graafwerkzaamheden, om het basisnetwerk in het gehele gebied aan te leggen zijn bijna voltooid. De wijkcentrales worden ingericht, van elektriciteit voorzien en aangesloten op het landelijke internetnetwerk. Op dit moment is de eerste gereed (AP01, POP EGN 1A, gebied bij Odoornerveen), en afgelopen weken is Selecta daar ook begonnen met de eerste huisaansluitingen. De overige wijkcentrales zijn dat in week 11.

Zodra de wijkcentrale (POP) gereed is kunnen mensen zich niet meer voor het standaard tarief inschrijven. Bewoners die zich dan in willen schrijven, krijgen de melding dat ze Digitale Stad moeten mailen voor een offerte. Aansluiten gaat dan tegen de werkelijke kosten met een minimaal aansluittarief van €250,-.

Op 4 maart zijn de eerste aansluitingen op het glasvezelnetwerk van Digitale Stad Borger-Odoorn actief opgeleverd. M.a.w. de diensten van de provider zijn actief en werken naar tevredenheid.
Er zijn nu zo’n 40 adressen in gebied 1 (Eeserveen, Eesergroen, Westdorp, Ees, Borger, Odoornerveen en Klijndijk), waar de glasvezelaansluitingen zijn gemonteerd in de meterkast.

Op het moment dat een adres gereed is, ontvangen de providers bericht van Digitale Stad, dat de verbinding in gebruik genomen kan worden. Die berichten worden normaal gesproken op dinsdag- en donderdagnacht ingeladen in de systemen van de providers. Daarom duurt het soms ongeveer 1-2 weken (nadat de aansluiting is geplaatst) totdat dit bij de provider bekend is en er diensten aangevraagd kunnen worden.
 
Ook u ontvangt een bericht van oplevering van Digitale Stad Borger-Odoorn met een link naar een website waar de diensten van providers vergeleken kunnen worden en besteld. Let op: Als u een adres heeft dat een toevoeging K01 heeft: In die gevallen raden wij aan telefonisch contact op te nemen met de, door u gewenste provider. Sommige providers herkennen deze toevoeging niet wanneer u zich aanmeldt via de website. Heeft u hulp nodig bij de keuze of het afsluiten van een nieuw abonnement dan kunt u mailen naar info@digitale-stad.nl. Een medewerker zal dan contact opnemen.

De provider zal vervolgens bevestigen welk abonnement (alleen internet, internet en televisie of internet, televisie en vast telefonie) er gekozen is en stuurt alle apparatuur die nodig is om de bestelde diensten te ontvangen. De meeste providers sturen (gratis) een monteur om de nieuwe apparatuur te installeren en informeren een aantal dagen later wanneer de monteur de diensten komt aansluiten. Alle antwoorden op vragen die u voor, tijdens of na dit proces mocht hebben, kunnen worden teruggevonden op de website van de provider.

Voor gebied 1 geldt dat de aansluitingen in de meterkast de komende 4 - 6 weken zullen worden gerealiseerd. Daarna kunnen de bewoners kiezen voor de provider. Gebied 2 en 3 volgen zo snel mogelijk. Wanneer een meer concrete planning bekend is, dan wordt dit bericht daarmee aangevuld..

Dus nog even geduld, maar dan is de tijd van “slecht” internet voor de adressen in de gemeente Borger-Odoorn met alleen een koperverbinding echt achter de rug.

Terug naar overzicht