Skip to content

CONTACT

VRAAG, SUGGESTIE OF OPMERKING?

VEELGESTELDE VRAGEN

Vragen over kosten, eigen bijdrage of vastrechtvergoeding
Als ik heb gekozen voor betaling van de maandelijkse vastrechtvergoeding en na enkele maanden wil ik de vastrechtvergoeding toch afkopen, wordt de al betaalde vastrechtvergoeding dan in mindering gebracht op het afkoopbedrag?

Indien u alsnog besluit de vastrechtvergoeding in één keer af te kopen dan betaalt u het volledige bedrag. De al betaalde maanden worden niet in mindering gebracht.

Ben ik duurder uit met glasvezel?

Een glasvezelabonnement is qua prijs vergelijkbaar met een abonnement via een ander netwerk. De prijs hangt af van welk abonnement en welke provider u kiest. Via onze providerpagina, https://www.digitale-stad.nl/glasvezel/#providers, ziet u welke providers abonnementen aanbieden op ons netwerk.

Hoe kan ik een wijziging doorgeven voor de betaling van de vastrechtvergoeding?

Indien u een wijziging wilt doorgeven voor de automatische incasso van het vastrechtvergoeding, zoals de tenaamstelling, het IBAN of de overstap van maandelijkse betaling naar eenmalige afkoop, dan kunt u een e-mail sturen naar onze administratie (administratie@digitale-stad.nl) of u kunt het contactformulier op onze contactpagina invullen (https://www.digitale-stad.nl/contact/).

Ik heb mijn abonnement bij de provider opgezegd. Stopt de betaling van de maandelijkse vastrechtvergoeding dan ook automatisch?

De betaling van de maandelijkse vastrechtvergoeding stopt niet automatisch. U kunt een e-mail sturen naar onze administratie (administratie@digitale-stad.nl) of u kunt het contactformulier op onze contactpagina invullen (https://www.digitale-stad.nl/contact/).

In hoeveel termijnen kan ik de eigen bijdrage betalen?

Indien u heeft gekozen heeft voor een particuliere aansluiting kunt u kiezen uit betaling in 1 of 2 termijnen. Bij betaling in 2 termijnen wordt de eigen bijdrage in 2 gelijke termijnen verdeeld. De eerste termijn wordt ongeveer 1 week na ons bericht geïncasseerd. De tweede termijn volgt 90 dagen later. Het is wettelijk verplicht om de tweede termijn binnen 90 dagen te incasseren. We kunnen daarom geen uitzondering maken.

Is automatische incasso verplicht?

Ja, het is uitsluitend via automatische incasso mogelijk de eigen bijdrage te betalen. Dit geldt natuurlijk niet wanneer de aansluiting gratis wordt afgemonteerd.

Is het genoemde bedrag inclusief BTW?

Ja, de eigen bijdrage is bij zowel een particuliere als een zakelijke aansluiting inclusief BTW. Indien de aansluiting exclusief BTW is wordt dit expliciet aangegeven. Dit geldt natuurlijk niet wanneer de aansluiting gratis wordt afgemonteerd.

Is het mogelijk om te onderhandelen over de eigen bijdrage?

Nee, het is niet mogelijk om te onderhandelen over de eigen bijdrage. Over het projectaanbod is goed nagedacht en onderhandeld voordat wij over zijn gegaan tot deze campagne en/of aanleg.

Maakt het nog verschil in kosten of mijn woning 20 meter of 300 meter van de openbare weg staat?

Nee, in de projectperiode kan iedere woning in het projectgebied voor hetzelfde projecttarief worden aangesloten. Na de projectperiode is de inschrijfmodule gesloten en kunt u alleen nog op aanvraag inschrijven. Indien u na de projectperiode aangesloten kunt worden krijgt u een offerte voor de aansluitkosten waarbij rekening wordt gehouden met de werkelijke aanlegkosten. De afstand van de openbare weg tot de woning kan hierbij wel degelijk verschil maken in de kosten.

Op mijn erf staan twee woningen met een A en B nummer. Is het dan goedkoper om twee aansluitingen aan te vragen?

De eenmalige kosten per aansluiting staan vast. U betaalt voor 2 woningen op 1 erf ook ‘gewoon’ twee keer de aansluitkosten. Indien de aansluiting gratis is zijn natuurlijk beide aansluitingen gratis.

Waarom moeten de bewoners in sommige gebieden meer betalen?

De afstanden tussen woningen verschillen per gebied. Waar de afstanden groter zijn, moeten wij verder graven om de glasvezelaansluiting in een woning aan te leggen. Dit brengt meer kosten met zich mee. Waar de afstanden groter zijn, is de hoeveelheid aansluitingen per km2 kleiner. Dit betekent dat het aantal abonnementen in het algemeen ook lager is. Om deze hogere kosten en lagere opbrangsten te compenseren, brengen wij in die gevallen een hogere vastrechtvergoeding in rekening. De projectvoorwaarden van toepassing worden voor aanleg op heldere wijze gecommuniceerd.

Wanneer wordt de eigen bijdrage geïncasseerd?

Nadat uw aansluiting is opgeleverd ontvangt u van ons een bevestiging en, indien van toepassing, een factuur voor de eigen bijdrage. De eigen bijdrage wordt ongeveer 1 week na factuurdatum van uw IBAN geïncasseerd.

Wie incasseert de eigen bijdrage van mijn IBAN?

Digitale Stad verzorgt het incassotraject. De eigen bijdrage wordt pas geïncasseerd nadat u van ons bericht daarover heeft ontvangen. Dit geldt natuurlijk alleen bij projecten waar een eigen bijdrage van toepassing is.

Vragen over glasvezel
Hoe snel is glasvezel?

Glasvezel is het snelste netwerk. Met een glasvezelnetwerk zijn de hoogste internetsnelheden mogelijk. In Nederland worden op dit moment abonnementen aangeboden met een snelheid tot wel 1 Gbit/s (dat is 1.000 Mbit/s). Hiermee downloadt u in korte tijd een volledige film. En verstuurt u tientallen foto’s in hoge kwaliteit in enkele seconden.

Ik ben al wat ouder en gebruik geen internet. Heeft glasvezel ook voordelen voor mij?

Glasvezel biedt veel mogelijkheden voor zorg en beveiliging op afstand. Er komen steeds meer toepassingen, waardoor ouderen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Slimme apparaten, die in verbinding staan met de thuiszorg, andere instanties of familie, kunnen een oogje in het zeil houden. Een verpleegkundige informeert u bijvoorbeeld via een iPad, camera of TV over uw medicatie. Omdat de verpleegkundige u ziet, kan hij of zij een betere inschatting maken van de benodigde zorg.

Deze toepassingen vragen veel capaciteit (ook wel bandbreedte genoemd). Glasvezel biedt deze capaciteit, nu en in de toekomst en is daarmee uitermate geschikt voor dergelijke toepassingen.

Is glasvezel ook geschikt voor zakelijk internetgebruik?

Glasvezel biedt veel mogelijkheden voor zakelijk gebruik. U kunt niet alleen razendsnel en veilig internetten via een betrouwbaar netwerk, ook de upload- en downloadsnelheden zijn bijzonder hoog.

U kunt met glasvezel probleemloos gebruik maken van clouddiensten, videoconferenties, het delen van grote bestanden, maar ook bijvoorbeeld beveiliging en zorg op afstand. Een ander groot voordeel is dat het glasvezelnetwerk klaar is voor het bijkomend dataverkeer van toekomstige ontwikkelingen, zoals ‘smart farming’ of 3D-beeldbellen.

Digitale Stad kan naast aanleg van glasvezel ook zakelijke diensten leveren in samenwerking met haar zusterorganisaties The VOIP Company en Telcadom Security.

Is glasvezel ook interessant als ik niet veel internet?

De voordelen van glasvezel gaan verder dan alleen voor internet. Via ons glasvezelnetwerk kunt u namelijk ook bellen en tv-kijken. Sterker nog: met glasvezel is de beeldkwaliteit met tv-kijken extra goed. Het is het snelste, stabielste netwerk en biedt een betrouwbare verbinding voor al uw apparaten. Ook als u niet veel internet.

Waarom komt er een nieuw netwerk?

Met z’n allen verbruiken we thuis steeds meer data. We internetten, streamen, online gamen en werken thuis. En dat nog het liefst tegelijkertijd op verschillende apparaten. Dat wordt de komende jaren alleen maar meer en daardoor blijft ons dataverbruik stijgen. Alleen glasvezel kan deze groei aan. Daarom sluiten wij buitengebieden en kleine kernen in heel Nederland aan op het open glasvezelnetwerk.

Waarom zou ik overstappen op glasvezel?

Glasvezel is het snelste en meest stabiele netwerk. Niet alleen van vandaag, maar ook van morgen. De voordelen van glasvezel liegen er niet om. In huis zijn steeds meer apparaten online. Niet alleen de laptop, smartphone en tv zijn online, maar ook apparaten als de slimme thermostaat en verlichting zijn online. We internetten meer en zijn met steeds meer apparaten tegelijkertijd online. Daar is een eersteklas netwerk voor nodig om voor voldoende bandbreedte te zorgen. Met glasvezel hebben al uw apparaten thuis snel en stabiel internet.

Wat is het verschil tussen glasvezel, COAX en koper (ADSL of VDSL)?

Glasvezel is gemaakt van superdunne glasvezels die ongeveer even dik zijn als een haar. Glasvezel geeft het signaal razendsnel door via licht. Bij een coaxkabel en koperen kabel geven stroomimpulsen het signaal door. Met koper merkt u dat de internetsnelheid afneemt als u verder van de wijkcentrale woont. Doordat glasvezel licht als transportmiddel gebruikt, is het super snel. De maximale download én uploadsnelheid is op dit moment 1.000 Mbit/s. Hiermee kun je razendsnel gamen met vrienden, videobellen met collega’s zonder haperingen, je vakantiefoto’s uploaden naar de cloud en supersnel video’s op YouTube zetten. De uploadsnelheid op koper is slechts 20 Mbit/s en op coax maximaal 50 Mbit/s.

Wat kan ik met een glasvezelverbinding?

Met glasvezel heeft u het snelste en meest stabiele internet in huis. Het is een krachtig netwerk dat niet alleen klaar is voor de mogelijkheden van vandaag, maar ook voor die van morgen. Met glasvezel kunt u nu al streamen, downloaden, online gamen en thuiswerken, en dit allemaal tegelijkertijd! Glasvezel heeft genoeg bandbreedte voor al uw apparaten thuis.

Vragen over inschrijving
Heb ik een bedenktermijn na het inschrijven bij Digitale Stad?

Er geldt een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen na ondertekening en datum van het inschrijfformulier. Zie onze algemene voorwaarden (https://www.digitale-stad.nl/algemene-voorwaarden-digitale-stad-bv/) voor extra informatie.

Ik heb een vakantiewoning op een vakantiepark. Kan ik dan ook een glasvezelaansluiting aanvragen?

Indien uw vakantiewoning een eigen, BAG geregistreerd, huisnummer heeft, dan kunt u een glasvezelaansluiting aanvragen. Zijn de toegangswegen op het vakantiepark in eigendom van de VVE of van het park dan dient u wel toestemming te hebben van de volledige VVE of de parkeigenaar voor de graafwerkzaamheden op het vakantiepark.

Ik heb glasvezelaansluiting van DeltaFiber/Glasvezel Buitenaf. Kan ik dan ook kiezen voor provider KPN?

Nee, op het netwerk van DeltaFiber/Glasvezel Buitenaf leveren slechts een beperkt aantal providers. Hier valt KPN niet onder.

In het verleden is glasvezel aangelegd in mijn regio. Kan ik nu alsnog glasvezel krijgen?

Indien u zich op een eerder moment niet heeft ingeschreven of nog niet woonachtig was in deze regio kunt u alsnog worden aangesloten. Via het contactformulier op de contactpagina van deze website (https://www.digitale-stad.nl/contact/) kunt u uw vraag naar ons doorzetten. U ontvangt van ons een aanbod op maat en wij informeren u graag over de mogelijkheden die voor u van toepassing zijn.

Is het mogelijk om meer dan 1 aansluiting aan te vragen op 1 adres?

Ja, in veel gevallen is dit mogelijk. Wij vragen u hiervoor contact met ons op te nemen. Wij kunnen op aanvraag extra aansluitingen aanmaken. Vervolgens kunt u met het online inschrijfformulier de gegevens invullen. Voor de extra aansluiting zijn de voorwaarden vrijwel altijd gelijk aan de reguliere projectvoorwaarden.

Kan ik direct na inschrijving ook al een abonnement afsluiten bij een provider?

Nee, pas als de wijkcentrale in uw regio is opgeleverd en de aansluiting in uw woning is opgeleverd door de aannemer kunt een provider kiezen en een glasvezelabonnement afsluiten. U ontvangt hierover van ons tijdig bericht. In het algemeen duurt dit ongeveer 3 tot 10 werkdagen. Daarna kunt u een glasvezelabonnement afsluiten bij een van de deelnemende providers.

Kan mijn woning worden aangesloten op het glasvezelnetwerk van Digitale Stad?

U kunt eenvoudig controleren of uw adres binnen ons werkgebied valt. Dit doet u met de postcodechecker op de homepagina.

Valt uw postcode niet binnen ons werkgebied, maar wilt u wel glasvezel? Neem s.v.p. contact op met onze klantenservice via het contactformulier op onze website (https://www.digitale-stad.nl/contact/).

Mijn adres komt niet voor in de postcodechecker. Wat nu?

Wordt uw postcode niet herkend door onze postcodechecker? Gaat het om een bestaande woning? Controleer dan of de postcode juist is ingevuld. Klopt de postcode en wordt hij toch niet herkend? Neem dan contact op met onze klantenservice via het contactformulier op onze website (www.digitale-stad.nl/contact).

Mijn woning is nog in aanbouw. Is het mogelijk om al een aansluiting aan te vragen?

Ja, dat is mogelijk. U dient aan de glasvezelvoorbereider aan te geven waar op het erf de kabel dient te komen. Wij vragen u bij de inschrijving al te vermelden dat het om een nieuw te bouwen woning gaat.

Vragen over aanleg
Hoe voorkomen de graafploegen het raken van kabels en leidingen in mijn tuin/erf?

Wij proberen dit natuurlijk altijd te voorkomen en gaan zo goed mogelijk voorbereid op het pad. Alle kabels en leidingen die in de grond liggen worden geregistreerd in een landelijk systeem van gemeenten en provincies, genaamd Klic. Voordat onze medewerkers aan de slag gaan, beoordelen zij eerst dit systeem. Heeft u zelf kabels en leidingen in de grond gelegd die niet zijn aangemeld bij Klic, dan vragen wij u dit aan de glasvezelvoorbereider te melden.

Is er verschil tussen een zakelijke en een particuliere aansluiting?

Fysiek is het product exact hetzelfde. Indien u voor de aansluiting dient te betalen dan biedt een zakelijke aansluiting de mogelijkheid om BTW terug te kunnen vorderen. Een zakelijke aansluiting kunt u uitsluitend in één termijn betalen.

Komt er iemand bij mijn woning kijken voor de aanleg?

Ja, er komt een glasvezelvoorbereider bij u langs om, in overleg met u, te bepalen wat de meest efficiënte manier is om de kabel van de weg naar de woning te leggen en waar de kabel in de woning afgemonteerd kan worden.

Vragen over abonnementen
Als ik contact opneem met een provider, geven ze aan dat er nog geen glasvezel beschikbaar is op mijn adres. Klopt dat?

Providers weten op basis van uw postcode en huisnummer welk soort verbinding u in uw meterkast heeft. Pas als de wijkcentrale in uw regio is opgeleverd en uw woning is opgeleverd door de aannemer wordt er aan de providers doorgegeven dat uw woning is aangesloten. U ontvangt van ons tijdig bericht wanneer u kunt kiezen voor een glasvezelabonnement bij een van de deelnemende providers.

De monteur is bij mij thuis geweest en heeft het glasvezelaansluitpunt geplaatst. Kan ik een abonnement bij een provider bestellen?

U kunt een abonnement afsluiten bij een provider als het glasvezel aansluiting is geplaatst en als de glasvezel verbinding is afgemonteerd in de wijkcentrale. U krijgt hierover bericht van Digitale Stad zodra het netwerk klaar is. In het algemeen ontvangt dit bericht ongeveer 5 werkdagen na het afmonteren van de glasvezel huisaansluiting.

Ik wil een bestelling doen bij de provider. Kan dat?

Zodra de wijkcentrale in uw regio is opgeleverd en uw woning door de aannemer is aangesloten kan een abonnement afgesloten worden bij providers op het netwerk van Digitale Stad. Ter bevestiging ontvangt u van ons een bericht wanneer u kunt kiezen voor een glasvezelabonnement bij één van de deelnemende providers.

Ik wil mijn telefoonnummer en e-mailadres behouden. Kan dat?

Dit ligt er aan welke provider u nu heeft. U kunt uw e-mailadres behouden wanneer uw huidige provider haar diensten ook levert via het open glasvezelnetwerk. Ook indien u gebruik maakt van bijvoorbeeld een live-, hotmail- of gmail-account kunt u uiteraard uw e-mailadres behouden. Stapt u over van Ziggo naar een van de deelnemende providers, dan krijgt u van uw nieuwe provider een nieuw e-mailadres. Bekijk op onze website welke providers deelnemen.

Ik wil wel een glasvezelaansluiting, maar ik wil Ziggo Sport behouden. Kan dat?

Ook andere providers dan Ziggo leveren vaak Ziggo Sport in de vorm van een ‘plus pakket’. U betaalt dan iets extra per maand, maar u kunt wel Ziggo Sport kijken.

Is het mogelijk om bij mijn huidige provider te blijven?

Dit ligt er aan bij welke provider u nu uw abonnement hebt. Ziggo heeft een eigen COAX netwerk en levert geen diensten over het open glasvezelnetwerk.

Mijn huidige abonnement bij de dienstaanbieder loopt nog enkele maanden. Neemt de nieuwe dienstaanbieder dat abonnement over?

Indien u minder dan een jaar geleden een abonnement heeft afgesloten bij een provider, dan zit u waarschijnlijk nog binnen een jaarcontract dat u moet uitdienen. Na het eerste jaar is een abonnement normaal gesproken maandelijks opzegbaar. Met uw nieuwe provider (die via glasvezel gaat leveren) kunt u meestal afspraken maken over de ingangsdatum van uw nieuwe abonnement. Zo is er geen overlap of gat tussen het beëindigen van uw huidige abonnement en het ingaan van uw nieuwe glasvezelabonnement.

Welke providers leveren diensten op het open glasvezelnetwerk?

De meest bekende providers zijn: KPN, XS4ALL, Online.nl en T-mobile Thuis. Maar ook Fiber.nl, Kliksafe, Plinq, Solcon, Stipte en Tweak leveren diensten op het open glasvezelnetwerk.

Vragen over storing of schade
Ik heb de kabel in mijn tuin kapot gemaakt.

U dient deze storing te melden aan uw provider die er zorg voor zal dragen dat het probleem wordt verholpen.

Ik heb een storing (geen TV, geen internet, geen telefonie en/of kabel is kapot).

Storingen dient u altijd te melden aan uw eigen provider.

Ik heb op mijn eigen grond de glasvezelkabel stuk getrokken. Waar moet ik dit melden en wie moet de schade betalen?

Voordat u gaat graven in uw eigen grond adviseren wij u eerst een zogenaamde Klic-melding te doen (www.klicmelding.nl). U kunt dan zien waar de kabels en leidingen lopen. Indien u ondanks de Klic-melding toch een glasvezelkabel heeft stuk getrokken, meldt dit dan zo snel mogelijk bij uw provider. Deze licht onze netwerkbeheerder in, zodat de schade wordt hersteld. De kosten van de schade zijn voor uw rekening.

Waar kan ik een storing melden als ik geen TV, internet en/of telefoonverbinding meer heb?

Storingen aan uw tv, internet en/of telefoon meldt u altijd bij uw provider. Deze zoekt uit waar de storing aan ligt. Ligt de storing aan uw apparatuur of uw provider? Dan gaat uw provider u helpen dit op te lossen. Is er een storing op ons glasvezelnetwerk? Dan geeft uw provider dit door aan onze netwerkbeheerder en aan de landelijke storingsdienst. Zij pakken de storingsmeldingen op en proberen het zo snel mogelijk voor u op te lossen. Neem voor een storing dus altijd contact op met uw provider.

Vragen over Digitale Stad
Met wie werkt Digitale Stad samen?

Digitale Stad werkt in haar projecten nauw samen met Delta Infratechniek Rijssen, KPN Netwerk, Glaspoort en Selecta Infratechniek. In samenwerking met deze partijen zorgen wij voor de oplevering en exploitatie van een betrouwbaar open glasvezelnetwerk in buitengebieden, dorpskernen en op bedrijventerreinen.

Waar kan ik de Algemene Voorwaarden van Digitale Stad bekijken?

Via onderstaande link kunt u de Algemene Voorwaarden van Digitale Stad voor dit project bekijken:

Algemene Voorwaarden Project Lochem v1.22.1.4

Waar kan ik de Privacyverklaring van Digitale Stad bekijken?

U kunt de Privacyverklaring van Digitale Stad BV bekijken via onderstaande link:

Privacyverklaring v.22.3

Wat zijn de voordelen van glasvezel bij Digitale Stad?
  • Super snel internet, nu en straks
  • Vrije providerkeuze door een open glasvezelnetwerk
  • Geen bijkomende kosten
  • Geen verplicht abonnement
  • Meerwaarde voor uw woning
  • Constante kwaliteit, ook bij meerdere apparaten
  • Uploaden en downloaden met dezelfde hoge snelheid
  • U kunt uw e-mailadres behouden wanneer uw huidige provider haar diensten ook levert via het open glasvezelnetwerk
Wie beheert het netwerk?

Delta Infratechniek Rijssen en KPN NetwerkNL zijn de beheerders van het open glasvezelnetwerk en zorgen samen met de providers voor de dienstverlening op het glasvezelnetwerk. Digitale Stad is het klantloket voor vragen over aanleg, na-aansluitingen, financiële en netwerk-administratie.

CONTACTFORMULIER

Heeft u een vraag, suggestie of opmerking? Stuur ons een bericht en wij nemen snel contact met u op.








    ONZE GEGEVENS

    Digitale Stad B.V.
    Plesmanstraat 6 B
    3833 LA  Leusden
    KVK nr.: 70075735

    SOCIAL MEDIA
    U kunt ons ook bereiken via social media!

    TOCH LIEVER TELEFONISCH CONTACT?

    U kunt onze klantenservice bereiken op:

    085 485 85 85

    Back To Top